Vahvista yrityksesi brändiä taustamusiikin avulla

Asiakas muodostaa mielikuvia liikkeestä heti astuessaan sisään – millainen tunnelma liikkeessä on? miltä yritys näyttää, tuntuu ja kuulostaa? Nämä kaikki vaikuttavat yrityksestä syntyvään mielikuvaan ja ensivaikutelmaan. Musiikilla voit vahvistaa yrityksesi brändiä ja luoda juuri sinun yritykseesi sopivan tunnelman. Brändiin sopivalla musiikilla varmistat, ettei yrityksesi pelkästään näytä vaan myös kuulostaa hyvälle.

Brändi on yrityksesi identiteetti – se kertoo, millaisia mielikuvia yrityksesi herättää. Brändin tärkeimmät tehtävät ovat erottautua kilpailijoista ja tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Huolellisesti valitulla taustamusiikilla voit vahvistaa brändimielikuvaa. Musiikki on sisustuselementti siinä missä kalusteet, verhot ja liikkeesi valaistuskin – se luo tunnelmaa ja vaimentaa melua. Eli sen lisäksi, että yrityksen visuaalinen ilme on suunniteltu huolellisesti, pitäisi sen myös kuulostaa omalta, uniikilta itseltään.

Brändiin sopiva musiikki lisää osto- ja suositteluhalukkuutta

Musiikki on tie tunteisiin ja juuri tunteilla on merkittävä rooli siinä, kuinka brändi koetaan ja miten esimerkiksi ostopäätöksiä tehdään. Brändiin sopiva musiikki parantaa asiakaskokemusta, muistettavuutta sekä lisää osto- ja suositteluhalukkuutta. 

Kantarin tekemän tutkimuksen mukaan tunnetulla musiikilla voidaan ohjata brändimielikuvaa ja fiilistä sekä sitä kautta lisätä myyntiä. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että taustamusiikilla on mahdollista vahvistaa brändimielikuvaa ja erottautua kilpailijakentästä. Taustamusiikki vaikuttaa kuulijaansa silloinkin, kuin siihen ei tietoisesti kiinnitetä huomiota.

Musiikki piristää myös henkilökuntaa – ja lisää työtehoa

Brändiin sopiva musiikki vaikuttaa positiivisesti myös henkilökunnan päivään; musiikki lisää henkilöstön työtehoa, -tyytyväisyyttä ja luovuutta.

Taustamusiikki kasvattaa viihtyvyyttä, antaa hyvää energiaa päivään, mutta taustamusiikki myös vaikuttaa positiivisesti yrityksen mielikuvaan, kun henkilökunta on iloista. Henkilökunnan iloinen fiilis välittyy taatusti myös asiakkaille.

Kuinka taustamusiikkia kannattaa suunnitella?

Brändin mukaisen taustamusiikin valinta kannattaa aloittaa pohtimalla, millainen taustamusiikki sopii yritykseesi ja tunnelmaan, jonka haluat asiakkaillesi välittyvän. Voit myös pohtia millainen on yrityksesi tavoitemielikuva ja millainen musiikki tukisi sitä parhaiten?

Esimerkiksi Karkkitoreissa soitetaan trendikästä pop-musiikkia, joka tukee Karkkitorin iloista ja hauskaa asiointia. Puolestaan jokin suomalaisia tuotteita myyvä yritys voisi tukea suomalaisuutta soittamalla suomenkielistä musiikkia.

Genren lisäksi musiikin valinnassa kannattaa ottaa huomioon myös musiikin tempo ja äänenvoimakkuus. Jos sinulla on esimerkiksi lounasravintola ja haluat että asiakkaat syövät nopeasti ja asiakaskierto on nopea, voit soittaa nopeampaa musiikkia. Iltaisin toivot asiakkaiden viipyvän ja silloin luot rauhallisemman tunnelman ravintolasaliin.

Soittolistojen suunnittelu on myös mahdollista ulkoistaa – näin säästät omaa aikaasi ja saat juuri sinun yrityksellesi räätälöidyn taustamusiikin. Suomesta löytyy monipuolisesti eri palveluntarjoajia, jotka auttavat taustamusiikin valinnassa ja soittolistoissa!

Sopiva äänenvoimakkuus riippuu myös pitkälti toimialasta – yökerhoissa musiikkia soitetaan kovemmalla, kun taas esimerkiksi kauneushoitoloissa vähän hiljaisemmalla. Sopiva äänenvoimakkuus löytyykin usein kokeilemalla!

Haluatko tietää lisää brändiin sopivan taustamusiikin suunnittelusta? Lataa maksuton opas täältä!

Julia Kyllönen

Kirjoittaja on markkinointipäällikkö GT Musiikkiluvat Oy:ssä. GT Musiikkiluvat Oy on Gramexin ja Teoston yhteisyritys, joka edistää tunnetun musiikin käyttöä yrityksissä sekä myy ja markkinoi taustamusiikkilupia eri toimialojen yrityksille.

Artikkeli on julkaistu alkuperäisesti Uusyrityskeskuksen verkkosivuilla ja artikkelin oikeudet omistaa Musiikkiluvat.fi